FRISO WIEGERSMA - biografie 2
Decorontwerper
kostuumontwerp voor een ijsje
Via Mary Dresselhuys, een goede vriendin van Wim, kwam Friso in contact met Jan Teulings van de Nieuwe Comedie. Deze had nog geen decorontwerper en Friso kreeg de kans. Ook dit was zo'n succes dat hij het de komende jaren heel druk had met allerlei ontwerpen.
Zo druk zelfs dat hij zijn studie kunstgeschiedenis eraan gaf. Zijn ouders zeiden prompt de studietoelage op, maar dat was geen enkel probleem. Hun zoon kon allang zichzelf bedruipen.
Minder geslaagd vond Friso het dat hij nauwelijks de kans meer had om te schilderen, iets wat hij toch het liefste deed en het meest serieus beoefende.
Op de trap: Wim Sonneveld, Friso, Hubert Janssen en (met zonnebril) Albert Mol op weg naar Amerika
Pas toen Wim in 1956 naar Amerika ging om daar in vier televisieprodukties te spelen (en een jaar later in de film Silk Stockings) had Friso weer tijd voor zijn schilderwerk.
Weer thuis in Nederland zag Benno Premsela het werk en uitte lovende woorden. Maar opnieuw kwam het schilderen in het nauw.
Eerste soloprogramma van Sonneveld
Tweede theatershow Sonneveld
Omdat Friso graag schreef met een persoon in zijn hoofd, zodat hij door die persoon geïnspireerd kon raken, was de rolbezetting al in een vroeg stadium rond. Dat was nog knap lastig, want in Nederland waren de musicaltalenten dun gezaaid, terwijl jaren later bij de musical 64th street het toneel vol stond met goede jonge mensen.
Friso: "Dat was toen niet. Je zocht de mensen bij elkaar, de een kon goed tappen, een ander zingen."
Leen Jongewaard en Margriet de Groot werden de sterren van de voorstelling. Margriet moest de freule spelen, Friso kende haar uit My Fair Lady, net als Georgette Rejewsky, die nu haar moeder speelde. Leen Jongewaard speelde een dubbelrol als de oude Hein, zilverman, en de jongere zakenman Tom Ankerblom Met de rolverdeling rond kon Friso zich met de liedjes bezig houden, en ook de muziek, geïnspireerd op een lading platen uit de dertiger jaren, had hij grotendeels klaar. Hij schreef nu eenmaal het prettigst als hij de teksten aan een melodie kon ophangen.
Blijkbaar wist zelfs Ruud Bos, die benaderd werd voor de arrangementen, niet dat de muziek voornamelijk van Friso kwam.
Ruud Bos: "Wim had strak omlijnde ideeën over de melodietjes. Op de band had hij ze gezongen, geneuried of gefloten, met een kop en een staart en een genre-aanduiding. Ik werkte dat uit en sta bij de BUMA dus als arrangeur te boek. Ik heb er geen enkele moeite mee Wim als de componist van die liedjes te beschouwen, de ideeën waren van hem."
Friso was geen type om hierover te vallen en stelde nuchter vast dat alle verdiensten uiteindelijk toch in een pot terecht kwam.
De kleine Parade
Kobie
Hugo Verhage
Maar het was inmiddels al wat jaren later en Hugo Verhage was nog immer de grote onbekende. In het programmaboekje werd Friso tweemaal opgevoerd, eenmaal als zichzelf, de man die de decors en de kostuums voor 'De Kleine Parade' had ontworpen.
Friso Wiegersma: Nadat hij voor ongeveer vijftig toneelstukken, opera's, balletten en alle films van Fons Rademakers decors en kostuums had ontworpen, besloot hij zich nog slechts te wijden aan de schilderkunst. Af en toe werkt hij nog voor Wim Sonneveld.
(Boven de foto van Friso stond een silhouet-foto van de mysterieuze 'Hugo Verhage'. )
Hugo Verhage: heeft het verhaal voor 'De Kleine Parade' als musical bedacht en de liedjes geschreven. Hij schreef voor Wim Sonneveld liedjes o.a. Nikkelen Nelis, Gerrit, Ons Dorp, Josefien. Verder weten wij bijna niets van hem. Hij haat publiciteit en wil ook niet gefotografeerd worden. Vandaar deze opname met een verdekt opgestelde camera.
Ja ja.
FRANKRIJK
Wim en Friso verkochten het huis in Roquefort en huurden het huis La Feducia in Vence, terwijl in diezelfde plaats een gloednieuw huis werd neergezet door de architect Ooijevaar.
In 1970 had Friso een tentoonstelling bij Benson Gallery in New York.
John de Crane: "Wim was iemand die altijd alles regelde. Ook voor Friso. Hij was nog maar nauwelijks in New York of hij was al op het consulaat om daar te praten over een tentoonstelling die hij er wilde organiseren met het werk van zijn vriend. Als hij maar iets voor een ander kon doen, was hij in zijn element."
In het midden Wim, Ruud Bos en Friso (in Frankrijk)
Derde theatershow Wim Sonneveld
Dames die niet willen deugen
Een simpel liedje
Lieveling
Ik zou met jou
Carolien
Rob
Ook op zondag
Moeder ik wil bij de revue
Niet goed bij d'r verstand
Dreutels Symfonisch orkest
En opnieuw maakte Wim Sonneveld nieuwe plannen. Hij wilde heel graag een serieus chansonprogramma brengen en aan de andere kant droomde hij ervan een komische film te produceren. Dat laatste werd
Op de Hollandse toer. Ook hiervoor schreef Friso de meeste liedjes (al was de instrumentale muziek van de hand van Ruud Bos.)Waar benne de bene
Nooit meer stil
Niemand dan wij
Happy Landing (waar Friso voor de verandering de muziek voor schreef en Wim de tekst)
De teleurstelling was groot toen de film door de kritiek zo gekraakt werd. Friso vond het onverdiend, want ook al was de film geen topper, zo slecht als men toen schreef, was hij ook weer niet. Het was een aardige film waar toch wel leuke momenten in zaten. De film wordt overigens momenteel gerestaureerd in het Filmmuseum!
Het laatste liedje dat Friso voor Wim schreef was Niemand Dan Wij. Wim zong het op de achtergrond, terwijl het jonge paartje elkaar vond. Friso vond het eigenlijk meer een lied voor een stel dat al jaren bij elkaar was dan voor een jong paartje.
.... Zolang als het duurt, leg je hand in de mijne...
Maar zolang zou het niet meer duren.
De dood van Wim
Friso wilde de begrafenis op elf maart klein houden, maar had buiten Wims populariteit gerekend. Massa's mensen waren op de been, Nederland had een belangrijk iemand verloren.
Het leven van Friso stortte totaal in elkaar, want hij verloor niet enkel zijn partner, hij verloor ook een groot deel van zijn werk, terwijl juist daarin normaal troost gezocht wordt.
Gelukkig kwamen er ook helpende handen in zijn richting die de pijn niet konden verjagen maar de tijd iets sneller deden voorbij gaan. Zo vroeg het Toneelmuseum te Amsterdam of Friso een tentoonstelling wilde organiseren, een theaterkostuum-tentoonstelling: Goed in het pak. Dat was zijn redding.