FRISO WIEGERSMA - biografie 3
Friso met links Conny Stuart
Na Sonneveld
De weduwnaar
De zomervakantie
Een derde liedje Doekjes voor het bloeden werd pas veel later uitgevoerd toen Erik Breij het in zijn soloprogramma opnam.
Voor Jasperina de Jong schreef hij een 'vertaling' voor The way we were, hetgeen Alles ging heten. Het zou in 2002 nog door Karin Bloemen gezongen worden. Daarnaast schreef hij Wat jammer nou voor haar, een lied dat later bij Purper bekend zou worden onder de naam Mevrouw van Dam.
Het lachen dat we samen deden
Telkens weer
Blauwe maandag
Frans Halsema
Een jaar later schreef hij voor de nieuwe show van Frans Halsema het lied: De sneeuwman, dat losjes op zijn vader gebaseerd was.
Andere bezigheden
In 1977 werd hij opnieuw door Rients benaderd om wat te schrijven voor 'Geen zee te hoog' waaraan opnieuw Hans van der Woude en Jan Simon Minkema, naast Nelleke Burg en Elsje Slats meewerkten. Friso schreef hiervoor drie liedjes:
Voor Marjol Flore schreef hij een vertaling dat resulteerde in haar Lijflied.
Nadat de samenwerking tussen Hans van der Woude en Rients Gratama voorbij was, creëerde hij met Friso Volg jij die serie?, gebaseerd op een idee en script van Friso. Hij maakte er ook een microscopisch decortje bij en Hans schreef samen met Maeve van der Steen de dialogen.
In 1983 werkte Friso, samen Ada Stroeve, aan de catalogus en aan een tentoonstelling voor het Stedelijk Museum in Amsterdam. 'Honderd jaar bekijks' was zijn persoonlijke keuze uit de affiche collectie van het museum. De catalogus kwam in november uit.
Dit werk resulteerde in een opdracht van het Gemeentemuseum Den Haag of hij samen met Benno Premsela de kostuumopstelling van het Nederlands Kostuummuseum wilde samenstellen.
In 1986 kwam Fons Rademakers opnieuw naar Friso toe. Hij was bezig met de film De Aanslag en hoewel Friso er weinig meer voor voelde om het artdirector-schap op zich te nemen, gaf hij wel vele waardevolle adviezen.
In 1990 werd Friso door Rik Felderhof geïnterviewd waarbij hij gevraagd werd waarom hij nog slechts zo zelden teksten schreef. Omdat ze het me niet vragen, was het antwoord. Prompt kwam daar verandering in.
Nadat Hans van der Woude geschitterd had in twee musicals van Annie M.G. Schmidt en zijn eigen musical 'My generation' op de planken had gebracht, werd hij gevraagd om tot Purper toe te treden. Voor Purpers 'en dat is negen..." schreef Friso twee liedjes, het schitterende Vrolijk Kerstfeest en Kwaad.
De oproep om opdrachten werkte echter blijkbaar ook anders. Want Willem Nijholt wilde in 1991 Private Lifes op de planken brengen en wilde daarvoor graag Friso als decor- en kostuumontwerper op de affiches. Deze liet zich als een vriendendienst door Nijholt vermurwen om mee te doen, 'omdat hij de Noel Coward-sfeer zo goed aanvoelde'.
Voor het tiende programma van Purper leverde Friso:
Voor het elfde programma , waar Hans vervangen was door Eric Corton, werd 'Alles'gebruikt. Het jaar daarop ging Erik Breij op de solotoer en hij bracht Mevrouw van Dam, Doekjes voor het bloeden en Oud Papier, de nieuwe titel van de oude tekst 'Foto's'.
In 1999 werd Friso benaderd of hij wilde meewerken aan een nieuwe uitgave van Sonnevelds liedjes. Het werd een box met drie cd's, "Voor Altijd" geheten, waarvoor Friso de hoes ontwierp. Het werd een zwaar jaar voor Friso, want het feit dat Wim 25 jaar dood was ging niet ongemerkt aan de media voorbij. Friso had in die jaren een ander leven opgebouwd, maar was ineens weer 'de weduwe' van Sonneveld, alsof hij sindsdien geen ander leven had opgebouwd.
Friso, Annemarie Oster en Hans van der Woude bij het Gala van het Nederlandse lied, dat in teken stond van Wim Sonneveld.
Onderwijl was hij hard bezig om een idee van Hans van der Woude tot leven te brengen, al zijn teksten in boekvorm, met daarbij een verklaring over de totstandkoming van het lied. Het boek zou een maand na zijn 75e verjaardag uitkomen, in augustus kwam de eerste publiciteit, doch daarbij werd regelmatig naar Wim Sonneveld verwezen, alsof het zíjn werk was dat geboekstaafd werd.