Biografie van Hans van der Woude
Hans
van der Woude werd in 1950 in Groningen geboren. Hij deed de detailhandelschool en vertrok daarna naar Amsterdam.
Hij
zat op de Kleinkunst van 1968 tot en met 1971 waar Johan Verdoner
toen directeur was.
Hij zat in de vierde klas toen hij een rol kreeg in de op Amerikaanse leest
geschoeide Promises Promises
met Gerard Cox en Trudy Labij in de hoofdrollen. Dat
mocht eigenlijk niet, dus hij deed het onder een schuilnaam, Marc Nikolai. Hij
speelde de rollen van portier en jonge arts, had maar een zinnetje te doen,
maar vond het "een groot feest..."
Hierna deed hij in 1973 mee in de film 'Op de Hollandse toer' van
Wim Sonneveld, alwaar hij Friso Wiegersma voor
het eerst zag.
In 1975 ontstond Blauwe
maandag waarin behalve Rients Gratama
en zijn combo acht jonge kleinkunstenaars, kersvers van de Amsterdamse Academie
voor Kleinkunst, de kans zich te profileren. Deze acht waren Selma Susanna,
Maria Bijdevaate, Tetske
van Ossewaarde, Lia Corvers,
Coen van Vrijberghe de Coningh,
Mendel de Boer, Koos van der Knaap en Hans, die zich nog steeds Marc Nikolai
noemde.
Het idee om de groep en Rients bij elkaar te brengen
kwam van toenmalig academiedirecteur Johan Verdoner.
Voor de teksten werden Jan Boerstoel, Herman Pieter de Boer en Friso Wiegersma
aangezocht. Sonneveld was inmiddels overleden en Friso en Hans kregen een
relatie, die uiteindelijk zou resulteren in een huwelijk.
Hans had een
bijrol in Rooie Sien (waarin Willeke
Alberti het beroemde Telkens
weer zong) en speelde in Geen zee te
hoog, eveneens van Gratema.
In 1980 speelde
hij in een eigen productie Volg jij die
serie met Maeve van der Steen.
Door de mond op
mond reclame kwamen er steeds meer mensen en op een zaterdagavond zat Annie
M.G. Schmidt onaangekondigd op de eerste rij. In de pauze kwam ze naar hem toe
en ze vertelde dat ze ontzettend onder de indruk was van zijn
theaterpersoonlijkheid en zijn stem en dat ze wel iets voor hem wilde
schrijven.
Dat werd 'De dader heeft het gedaan' waarbij Hans ineens stond naast Conny Stuart, hetgeen voor
Friso Wiegersma toch een vreemde gewaarwording moet zijn geweest. In eerste
instantie was regisseur John de Crane niet zo enthousiast over het feit dat
Annie per se Hans in de hoofdrol wilde, maar nadat hij deze bij de repetities
had meegemaakt, was hij helemaal om en belde hij zelfs de pers met de
mededeling dat Hans een ontdekking was van het kaliber Willem Nijholt.
Conny Stuart met Hans
In 1985 had hij
opnieuw een hoofdrol in de Schmidt-musical PING
PING, waar zij volgens de kranten "met Leen Jongewaard, Van
der Klei en Van der Woude toch een cast had om haar handen mee dicht te
knijpen" (citaat). Na zijn grote succes in De dader wilde Annie Hans een grote rol geven, maar dat stuitte op
protesten van Leen Jongewaard, die begrepen had dat híj de hoofdrol zou
krijgen. Dus werd de rol van Hans weer wat kleiner gemaakt.
Vervolgens speelde
hij in Mimi Crimi, een musical van Guus
Vleugel en Ruud Bos tezamen met mensen als Karin Bloemen, Sylvia de
Leur en Luc Lutz. Hij was de Officier van Justitie
waar Karin, als criminele vrouw verliefd op werd.
Hierna besloot
Hans om zelf iets te ondernemen. Hij wilde iets doen over de zestiger jaren en
dat werd de originele Nederlandse productie My generation,
wat hij in 1988 lanceerde samen met Jean Cocheret,
die ook de regie deed. De titel verwees naar een bekende song uit de jaren
zestig van The Who. Andere medewerkers waren Frits Lambrechts,
Maeve van der Steen en Cilly
Dartell.
Frans Mulder had Hans
in My generation
gezien en toen Jan Simon Minkema de groep verliet,
werd Hans gevraagd om mee te doen met Purper, een
cabaretgroep die in 1980 was opgericht en een steeds wisselende samenstelling
had.
Het programma 'En dat is negen' dat vanaf 27 september (Alphen aan de Rijn)
1991 liep, was een enorm succes. In de kranten stond dat hij de heren van
Purper uit het dal hielp. Met Purper bezocht hij ook Dubai, Oman, Abu dhabi, Singapore, Brunei, Miri en
Jakarta.
Ze speelden het programma twee jaar en daarna liet Purper de samenstelling,
tegen de gewoonte in, ongewijzigd.
Omdat Purper twaalfeneenhalf jaar bestond werd het Purper gala
gedaan met alle mensen die in Purper gezeten hadden. Op zeven mei 1993 werd de
avond opgenomen voor televisie.
Omstreeks 1990
figureerde Hans in een clip (in de trant van I want to
be free) van een televisie-show
van Robert Long. Hij
speelde een meisje met lange blonde staarten.
Op negen november
1993 ging ook PURPER TIEN in premičre in het Nieuwe de la Mar theater in
Amsterdam. Ook in 1994 en 1995 speelde dit programma door, tot en met maart in
Luxor, Rotterdam.
Hierin zaten ook drie liedjes van Friso Wiegersma: De Middeleeuwen,
Wat jammer nou (mevrouw
van Dam) en De
jongen met de dikke lippen.
Het waren vier hectische jaren, waarna Hans rust wilde. Niet dat hij de groep
helemaal los liet, want voor Purper Sixpack schreef
hij nog het komische gesprek 'Filet Sudderee',
terwijl Friso het nummer Peter
en Tom leverde.
Daarna werkt Hans
samen met Friso Wiegersma aan diens boek 'Telkens weer het dorp',
een verzameling teksten met biografische verklaringen. Een dergelijk boek was
al een droom van Hans sinds hij Friso kende. Hij nam alle organisatorische
rompslomp in handen, regelde de interviews voor Friso en stelde zelf de cd's
samen die bij het boek kwamen. Het verscheen in 2000.
Daarna werkte hij hard aan succesvolle theaterprogramma Telkens weer het dorp met artiesten als Jenny Arean en Tony Neef, gebaseerd
op het oeuvre van Friso Wiegersma. Hij was de belangrijkste verantwoordelijke
voor hoe de show er uiteindelijk uit zou zien, met als prachtig hoogtepunt de
verschijning van Wim
Sonneveld zelf.
De jaren daarna
had hij het voornamelijk druk met het voorbereiden van alle nieuw uitgaven over
Wim Sonneveld, wiens werk uitvoerig op cd en dvd moest belanden. Ook ging er
veel tijd zitten in de tentoonstelling van zijn partner Friso Wiegersma in
Amstelveen in mei 2006, zoals het opsporen van de verkochte werken en het maken
van de catalogus.
Die kwam maar net
op tijd, van Friso stierf later dat jaar, en liet Hans achter als de
zielsbedroefde weduwnaar.
Na die tijd bleef
hij toegewijd aan de nalatenschap van Wim Sonneveld.
Met dank
aan: Hans van der Woude, kranten, Hilde Scholten (musicals in Nederland)
Terug naar Wim Sonneveld en
Friso Wiegersma